Fanfare

Als je lid wordt van muziekvereniging Excelsior ga je eerst op les. ( meer info bij de contactpersonen zie contact en route).

Als je je eerste muziekdiploma hebt gehaald en je kunt al aardig muziek maken, is het mogelijk om mee te blazen bij de fanfare.

De fanfare bestaat uit ongeveer 25 leden en maakt gevarieerde muziek. Naast de serieuze “concours” werken worden ook leuke en lichte nummers gespeeld. De fanfare heeft regelmatig optredens in en buiten Genderen en doet ook mee aan wedstrijden.

Ook worden de leukere optredens door onze vereniging opgezocht zoals bijvoorbeeld een optreden bij de Efteling en, als het goed weer is, een buitenconcert.

De fanfare staat onder de leiding van Jan van de  Sanden.

Jan van de Sanden studeerde bastuba en HaFa-directie aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. In 1990 studeerde hij af als Docerend Musicus Tuba onder begeleiding van Piet Joris en behaalde hij het Praktijkdiploma HaFa-directie onder begeleiding van Jan van Ossenbruggen. In 1992 behaalde Jan het diploma Uitvoerend Musicus Bastuba. Dit examen werd in de vorm van een complete concertavond met collega-examenkandidaat Hugo Verweij afgenomen in de concertzaal van de Voorste Venne te Drunen. Naast de lessen aan het conservatorium nam Jan ook privélessen tuba bij Prof. Walter Hilgers, tubadocent aan de Hochschule fur Musik te Hamburg. Als tubaist speelde Jan als solotubaist in het Nationaal Jeugd Orkest, remplaceerde hij regelmatig in het Residentie Orkest, Het Brabants Orkest, Limburgs Symfonie Orkest en is hij een van de oprichters van The Dutch Tuba Quartet.

Jan van de Sanden

Op dit moment is Jan werkzaam als afdelingshoofd muziek bij het centrum voor de kunsten de Aleph. Een jonge muziekafdeling die in 2009 is ontstaan uit een fusie van het CMD en de Muzenberg. Naast zijn werk als afdelingshoofd muziek dirigeert hij nog een aantal muziekverenigingen, Kon.Erk. Harmonie Oude Post ‘s-Hertogenbosch, EMM Elshout, Excelsior Genderen en muziekvereniging Alliance Lage Zwaluwe.

De fanfare repeteert op donderdagavond van 20.00 uur tot 22.00 uur, in het dorpshuis aan de rondedans 10 te Genderen.